לכל מי שמאמין ב"יהודית ודמוקרטית", כדאי לראות את הסרט הקצר והבהיר הזה שנעשה על ידי אילן פרנקל, מיכאל ז'ופרנר ונמרוד צין.
מדיניות מובנת מאליה מנקודת המבט היהודית – שמירה על רוב יהודי בירושלים – מתערבבת יחד עם הכיבוש ומשבשת את תנאי החיים הבסיסיים ביותר של הלא יהודים שחיים פה. הסרט מתמקד במדיניות היתרי הבניה במזרח ירושלים אבל האפליה באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים – חינוך, בריאות ושירותים עירוניים. למשל, עיריית ירושלים החליטה לאחרונה לפתוח טיפת חלב ברובע היהודי – על 7,000 תושביו – ובאותה ישיבה החליטה גם לא לפתוח טיפת חלב בסילוואן שם חיים 70,000 איש.
הסרט בראשי פרקים:
- אחרי מלחמת ששת הימים הורחב שטחה של ירושלים מזרחה. יחד עם השטח שסופח נכללו גם מאות אלפי פלסטינים. הם קיבלו מעמד תושבות אבל אינם אזרחים.
- בשטחים שסופחו נבנו שכונות יהודיות. בנוסף לכך הממשלה קיבלה החלטה שיש לשמור על המאזן הדמוגרפי בירושלים ביחס של 30-70 כפי שהיה לאחר הסיפוח. ההחלטה הזו מופיעה בספר התכנון של עיריית ירושלים ומיושמת על ידי הגבלות חמורות על בניה פלסטינית במזרח ירושלים.
- במזרח ירושלים חיים 250,000 פלסטינים אבל מידי שנה ניתנים פחות מ-200 היתרי בניה במזרח העיר. כך לפלסטינים אין ברירה אלא לבנות ללא היתר (על אדמות בבעלות פרטית שלהם). הבניה הזו היא בלתי חוקית ומידי שנה הורסת העיריה כמאה בתים במזרח ירושלים.
- בג'בל מוכבר מותר לבנות בצפיפות של 25%. כשבצמידות לג'בל מוכבר נבנתה שכונה יהודית אושרה בניה של 130%.
- הרבה פעמים העיריה אינה מאשרת בניה בטענה שיש לשמור על שטחים ירוקים. אך לאחר שאותם שטחים נקנים על ידי יהודים העיריה משנה את יעוד השטח מירוק למגורים.
- כשמטילים קנסות על פלסטיני שהרחיב את ביתו ללא אישור, מציעים לו למכור את הבית ליהודים בתמורה לביטול הקנסות. בסרט יש הקלטה של שיחה בין פלסטיני למתווך של עמותת עטרת כהנים. מהשיחה עולה שעטרת כהנים מפעילה את המשטרה להציק לבעלי בתים פלסטינים וההליכים המשפטיים נגדם יסתיימו ברגע שיסכימו למכור לעטרת כהנים.
פרטים נוספים אפשר למצוא כאן.
על רשימה חשובה ועל ההפנייה.
–
זוועה…
התופעה של אוהבי האל שונאי האדם הופכת להיות נפוצה ונפיצה יותר ויותר בכל הארץ, ובירושלים וסביבותיה בפרט. רבים ממשתתפיה נחשבים משום מה אזרחים לגיטימיים ואפילו זוכים לתמיכה די אוטומטית של נציגי החוק,תקציבים מן המדינה (מוסדות דת וחינוך), כי זו הריי גם מדינה יהודית (לעג לרש).
כאילו לא היו מעולם.
זוועה
אם כל כך רע, צריך להסביר את הנהירה העצומה של אזרחי הרשות הפלשתינית, משטחי יהודה ושומרון אל השכונות הערביות בתחומי ירושלים "הכבושה" . האמת שבמפתיע איננה מטרידה – טוב לחיות במדינה היהודית .
ודוד – המשותף לאמת המטרידה שלך היא שגם
למצב ברשות הפלשתינית יש קשר "לא מועט" לישראל
גלעד – מדוע אנחנו לא מסוגלים להגיד "מילה טובה "… גם בתוספת "טעון שיפור" .
…. בדרך כלל ההתלהמות עם אצבע קלה על המקלדת : ".. זוועה…שונאי אדם…שנאה… ??!!!
במקום להודות כי " טוב לחיות במדינה היהודית " בתוך המגבלות שכבר יהודי אחר גילה לפני כ- 100 שנים כי – " הכל יחסי" .
וגם אם נמשיך לדייק מקורותינו היהודים קבעו מזמן את המושג היפה והנכון "תיקון עולם" שלאורו חלק מאיתנו פועלים .
אני בעד מילה טובה ותיקון עולם…
אבל לדעתי זה לא מה שהצעת –
"אם כל כך רע, צריך להסביר את הנהירה העצומה של אזרחי הרשות הפלשתינית, משטחי יהודה ושומרון אל השכונות הערביות בתחומי ירושלים "הכבושה" . האמת שבמפתיע איננה מטרידה – טוב לחיות במדינה היהודית."
הבעיה בטענה שלך בעיני
היא א. שהיא מתעלמת מזה שהמצב הרע בשטחים
הוא בקשר ישיר לסכסוך ולשנים של כיבוש ישראלי בהם
ולפיכך זה שבמקומות אחרים כמו יהודה ושומרון העוול כלפי הפלשתינאים הוא גדול יותר
לא משנה את העובדה שהמדינה מבצעת עוול כלפי תושבי מזרח ירושלים
(ושים לב- אני לא אומר שישראל היא האחראית הבלעדית לסכסוך
אין לכך קשר)
ב. בלי קשר לכך גם אם במקום אחר רע יותר
אין זה מתיר לנו לאפלות אנשים בצורה זאת
למשל –
פליט שהגיע מארץ שבה מבוצע טבח עם וכלאו אותו פה בלי לתת לו זכויות בסיסיות
האם תגיד לו
"שהכל יחסי" ושעובדה שהוא בכל זאת בא לפה…
במקרה זה לדעתי טענתך היא בריחה מלהכיר בבעייתיות שאביב הציג
ולא תוביל לפיתרון ולתיקון עולם
דווקא הכרת הבעיות יכולה להיות דרך לתיקון עולם
אשמח לפיכך אם תצליח
א. להציג דרך להכיר במה ש"טעון שיפור"
מצד המדינה כלפי אזרחיה במקרה זה
ב. להציע תיקון עולם ספציפי לבעיה זאת
(להפקעת הקרקע המתוארת)
אם תעשה את שני הדברים הללו
הצעתך לגבי ה"מילה הטובה" לא תיתתפס כניסיון לנפנף את ההכרה בבעיה
ותוכל בעיני להישקל ביתר רצינות
(ואני מניח שלחלק גדול מהאנשים פה יש מילים טובות להגיד…אז שווה לך לנסות
🙂
תודה,
גלעד