התבוננו בתמונה הזו. מה אתם רואים? מה היא עושה לכם?
הכיכר הנ"ל ברחוב חזקיהו המלך בשכונת קטמון בירושלים, שופצה לפני כשנה. אולי קשה להבחין בכך בתמונה אך הדשא הוא מלאכותי. למרות הפיתוי, אמנע מלהתגולל על אנשי "חזות פני העיר" שהצליחו להפיק השנה כמה פנינים של קיטש צרוף. גם עץ הזית – כה אצילי בטבע וכאן גדום ומוקף אספלט – מעיד על הרבה שאר רוח מצד העוסקים במלאכה.
האמת היא שענינים של קיטש ואסתטיקה מתגמדים כשעוצרים להרהר על מקורו של עץ הזית. איך פתאום הגיע עץ כזה – בן כמה עשרות שנים הוא? – לכיכר בלב העיר? זה הרי עץ של חקלאות, עץ שמתפרנסים ממנו. והוא לא יחיד. בשכונה של הורי בחיפה צץ לו עץ כזה ומול מחלף שורש בכביש ירושלים-ת"א צמח מטע שלם.
ארץ רבת שפע? זהו שלא. פשוט לפתע נהיינו מוצפים בעצי זית שאיתרע גורלם לעמוד בנתיבה של החומה – חומת ההפרדה. אז עוקרים, מחסלים מטע מפואר בלי הנד עפעף, "מפצים" או לא את מי שפרנסתו נסמכה על העצים הללו… ומשפרים את חזות העיר.
כמו כובשים בכל מקום – בוזזים את רכושם של הכבושים ומביאים אותו להתפאר בעיר הבירה. אין בושה.
בכל זאת רע בלי טוב אין. ממש ליד הכיכר נמצא בי"ס תיכון, "רעות" שמו. חלק מתלמידיו הם בני האליטה הדתית. יומיום הם עוברים בכיכר, בבוקר עם ההורים באוטו. בצהרים הם אולי מתגודדים ליד הכיכר לפני שיתפזרו הביתה. יומיום. מתישהו הם בטח יתחילו לתהות מאיפה הגיע עץ הזית. מתישהו הם יגלו איזה פשע מלוכלך מזהם את האויר שהם נושמים כל יום. אם יש צדק, אז הנערים הללו, כשיתבגרו יכריזו על סיום הכיבוש. אחד הצעדים הראשונים שלהם יהיה לסלק את העץ האומלל הזה מהכיכר ליד בית הספר בו למדו.
יתכן שיש בי מין הגזענות הרגשית והדעות הקדומות אבל, באמת לא יראה לי שבני האליטה הדתית שעליהם סיפרת ישימו סוף לכיבוש ויחזירו את עץ הזית הגדוע והכבוש למקומו ההיסטורי הנכון, וחבל שכך.
שכמו חבריהם מאותה אליטה יקוששו עוד עצים בשטחים ויציבו בעוד מחלפים וככרות בישראל הישנה, זו שמעברה המערבי של הגדר.
למה כל כך הרבה שנאה עצמית ?
אביב-תוכל לספר מה אתה עשית בצבא..?
אורה וחלי – מקוה בשבילנו שאני צודק ולא אתן. בכל מקרה, ההווה מספיק כואב – אין צורך לבטא יאוש וטינה לגבי העתיד.
מה עשיתי בצבא? שברתי צפנים!
ואם נחליף בתגובות של חלי ואורה את "דתיים" ב"ערבים" נקבל את הגזענות הפשוטה של רבים כל כך בשמאל הישראלי. "אלה ישימו סוף לכיבוש, אלה? דתי לעולם ישאר דתי, אביב, זה אצלם בדם!"
לפחות עצי הזית האלה ימשיכו לצמוח. 5000 שתילי הגפנים שנעקרו ביישוב נריה לפני שבועיים וחצי כבר לא יצמחו. וגם לא אלה שנשתלו במקומם ונעקרו בשבת האחרונה.
ואולי 150 עצי הזית שנעקרו הלילה בסוסיא יפארו איזו כיכר פלשתינית ואז התלמידים שעוברים שם יומיום וכו' וכו' וכו'.
איריס,
אני מאוד אשמח אם תלמידים פלשתינאים יבחינו בפשעים של ההורים שלהם. זה חיוני כדי שתהיה לנו תקוה לעתיד טוב יותר. אם עקירת הגפנים והעצים בנריה וסוסיא כואבת לך, אני מקוה שהכאב הזה הוא לא משום "יהדותם" של העצים הללו. נראה לי מתבקש שהכאב על העצים "שלנו" יבקיע את חומת הניכור כך שנוכל לחוש את הכאב על העצים "שלהם". הדבר הכי טוב שיכול לצמוח מתחושת הכאב על הפגיעה בחיים "שלנו" הוא הבקעת החומה הזו שבין שלנו לשלהם. פגיעה בחיים היא פגיעה בחיים – איזה עניין יש כאן לשלנו או שלהם?
חששתי שכך יתפרשו דברי. באמת אין עניין לשלנו ושלהם ולא לזה התכוונתי.
החד-צדדיות של הרשימה הזו היא שכאבה לי.
מסתבר שחד צדדיות ואדישות הם מושגים יחסיים.
אני לא מבין איך אנשים יכולים לעבור ליד הכיכר הזו בלי להזדעזע. והם הרי עוברים שם לאלפים מידי יום. משום מה דווקא המלים "פשע מלוכלך שמזהם את האויר" יוצרות זעזוע ונחשבות לחד צדדיות. איך את היית מכנה את זה?
לא, לא השימוש במילים "פשע מלוכלך…" הוא שמפריע לי אלא ההצמדה שלהן למעשים מסויימים ולשתיקה ביחס למעשים אחרים-אך-זהים.
אתה חייב לכתוב מהר מהר משהו על פשעים שמבוצעים כנגד אוכלוסיה יהודית, שמא תחשב לשמאלן ממאיר שבנוסף להכול גם לא עשה צבא, ר"ל.
לא נראה לי שהדתיים מרעות ישימו לב לעץ הזית הזה אי פעם……….
אתה בחור רציני, את זאת יודעים כולם. אך אולי בכל זאת, לטובת המפקפקים שביננו, תועיל בטובך לחשוף את המקור המהימן שזיכה אותך בידיעה?
ואולי בין קוראיך יש איזה כבש משודרג שבכל זאת רוצה לקרוא את תגובת דובר צה"ל?
למה אתה חושב שבבלוג מותר להגיש לקוראים חצי עבודה? היכן היושר האינטלקטואלי?
כמובן שכל הטענות המועלות על ידי העיתונאי החובבן הן מופרכות. במיוחד זו על הדתיים שישימו קץ לכיבוש. הניסיון הנואל הזה לערער על הפטריוטיזם של חובשי הכיפה לא יצליח. היינו טורחים להפריך את שאר טענותיו על ידי עובדות אבל:
א) העובדות הינן לצידו של העיתונאי החובבן.
ב) כל עוד הציבור מגלה שכל ישר כפי שמפגין כוס מיץ אנחנו לא דואגים.
בברכה
א. כוס מיץ לא מבין את עניין חובשי הכיפה
ב. כוס מיץ ישמח אם תשתף אותו ואת קוראיך במקורות המידע
ג. כוס מיץ מאמין ללא שמץ ציניות שהעם היהודי ניחן במוסר גבוה וכי צה"ל הוא הצבא ההומני ביותר בעולם
לכוס מיץ. אתה מוזמן להתרשם ממקור ראשון. בקרוב יתחילו מסיקי הזיתים ואתה יכול להצטרף למתנדבים של רבנים לזכויות אדם שיוצאים למסיקים יחד עם פלסטינאים בשטחים. הטלפון שלהם 026482757
אביב
לצערי אתה לא יחיד. לצערי יש רבים כמוך בכל החברה (הרקובה?) שלנו: בימין ובשמאל. כאלו שעובדות לא מעניינות אותם, כאלו ש-"אונסים מפה" (מקווה שמשמעות המושג מוכרת לך). כאלו שלא יתנו שיבלבלו אותם עם עובדות!
וכי מניין לך מה מקורו של אותו עץ (והדומים לו)? ואולי מקורם הוא דווקא ב-"כביש הורס ישראל" (כביש 6), בו אתנה בוודאי משתמש ללא היסו? ואולי מקורם בפרוייקטי "הפשרת קרקעות"? (אגב, כשחברינו אחינו בני ואדי עארה, פולשים ובונים בשטח שמורות הטבע, הם עוקרים אלונים עתיקים הרבה יותר, ללר כל היסוס וללא "שינטוע". אז אם כנות בליבך ואמת במיפך, יש לי 2 בקשות קטנות:
1. ברר העובדות לפני שאתה יורה.
2. הצדק ו-"העוול" אינם נחלת צד אחד בלבד. אז – לשם מראית עין, לפחות, של "צדק וכנות" – הצג לנו גם את עוולות "הצד השני".
כוס מיץ מפרגן לשי ורוצה לומר שנעים לראות שיש בין קוראיו של אביב אנשים אינטיליגנטים.
את אביב כוס מיץ שואל: מה יהיה כפרה?
בתור מתימטיקאי אתה בטח מבין שאין קשר לוגי בין העובדה שנמנעת מהפלסטינים גישה למטעיהם לבין העץ שבאי התנועה…
הדברים נכתבו תחת אש… 🙂
עץ הזית 2002
תָּקְעוּ אוֹתוֹ בֵּין שְׁלוֹשָה עֲצֵי קוֹקוּס
עַל מַצָּע אֲדַמְדָם שֶׁל טוּף מֵהַהוֹם סֶנְטֶר
בְּאֶמְצָע צֹמֶת שֶׁהָפַךְ בִּין לַיְלָה
לְכִּכָּר.
נֶהָגִים הַמְּמַהֲרִים לְבֵיתָם
יְכוֹלִים אוּלָי לִרְאוֹת אוֹתוֹ מִבַּעַד לִשְׁנֵי כַּדֵי חֶרֶס
נוֹטִים עַל צִדָּם
אֲבָל אֵין לָהֶם זְמָן לַסִּפּוּר הַמְּפֻתָּל
הַעוֹלֶה מִגִּזְעוֹ
אוֹ צָּמַרְתוֹ הַגְּזוּמָה בְּהוּמוֹר שֶל קַבְּלָנִים
וְאֵין הֶם יְכוֹלִים לְנַחֵשׁ אֶת שׁרָשָיו
הַמְּגַשְׁשִים נְבוֹכִים
בָּאֲדָמָה הַזָרָה,
לוֹפְתִים עוֹד כְּמוֹ צֵידָה לַדֶּרֶך –
אַדְמַת-אֵם שֶׁדָבְקָה בָּם
בַּהֲמֻּלַת הַחִשׂוּף.
אֲבָל זֵיתָיו המּוּשָטִים לְאֵין דוֹרֵש מַשְׁחִירִים
אֶת פָּנַי
וְשוּם וְרָדִים נַנָּסִיִים לֹא יָסִיחוּ אֶת לִבִּי
מִן הַבּוּשָׁה.
אגי משעול
לזיס,
לא הכרתי את השיר. תודה רבה.
אכן שיר חזק (לדעתי).
ובאשר לאדריכלות-נוף (מופנה ל: זיס, אגי משעול, אביב וכל מי שמתעניין), הרי לכם דוגמא קלאסית של "על טעם וריח". בעיני האחד זה "קיטש", בעיני האחר "אוטנטיות", בעיני שלישי "שימור מסורת" (ואפילו: "כבוד". למסורת, לסביבה, לשורשים…) ובעיני אחר "העתקה", זיוף, רמאות ואחיזת עיניים.
אני לא יודע מה להחליט. אין לי דיעה מגובשת (בניגוד להרבה אחרים, שמאוד "מגובשים בדעתם"). בעיני – "כל מקרה לגופו"! בעיני עץ זית במרכז אי-תנועה יכול להיות קיטשי במקום אחד ו-"אוטנטי" (או – "מביא כבוד") במקום אחר. תלוי באין-ספור משתנים.
חג שמח, רמאדן כארים ואוטנטיות שמחה לכווולם!